Het is een aanrader om eens samen met je medewerkers kernkwadranten op te stellen en openlijk allergieën te bespreken. Zo kun je de samenwerking verbeteren.
Een voorbeeld:
Wanneer iemand in een vergadering te veel luistert, betekent dat meestal dat hij te weinig zijn mening zegt en daardoor onzichtbaar in de groep kan worden.
De kwaliteit ‘zijn mening zeggen’ is in de schaduw terecht gekomen. Voor deze persoon is het dus een uitdaging, de kwaliteit ‘mening zeggen’ te gaan ontwikkelen.
Systemisch gezien heeft dit ‘zwijgen’ als gevolg:
- Anderen nemen meer gespreksruimte in en zullen hier ook gebruik van maken.
- Meestal gaat deze persoon zich dan ergeren (allergie) wanneer anderen te veel het woord nemen (mogelijke valkuil van iemand die makkelijk zijn mening zegt).
- Op deze manier versterken ze elkaars valkuil.
In het luistervoorbeeld is het tegenovergestelde van op de achtergrond verdwijnen assertief zijn. De uitdaging is dan in dit geval op een assertief-actieve manier te luisteren naar een ander.
Hieronder volgt het model volledig in kaart gebracht a.d.h.v. een voorbeeld.
Recente reacties